Artiklid

Reduktorite valiku ja hankimise praktilistest probleemidest

Masina arendaja, moderniseerija või remontija satub varem või hiljem olukorda, mil ta peab hankima õige või valima sobivate omadustega reduktori ja mootori. Kui täpset tüüpi või tooteartikli numbrit ei tea, on eksimise võimalusi palju – eri tootjad, tooteseeriad, tehniliste omaduste ja tüübikoodide virr-varr. Õige reduktori valik on kriitilise tähtsusega masina vajaliku jõudluse, töökindluse, materjalimahukuse, massi, hinna jne saavutamisel. Artiklis seletatakse lihtsalt peamisi probleeme ja lahendusi, mis reduktorite hanke- või valikupraktikas esinevad.

Mida teha, kui reduktor või elektrimootor läks rikki?

Kõige sagedamini pöördutakse meie poole probleemiga, et masina reduktor või mootor läks rikki, tootmine seisab ja nüüd on uut vaja.

Pilt 1. Tehisaru nägemus rikkis mootorreduktorist (ideogram.ai).

Pilt 1. Tehisaru nägemus rikkis mootorreduktorist (ideogram.ai).                  

Elektrimootorile asenduse leidmine on üldiselt lihtsam, kui tegu on omavahel asendatavate IEC 60034-1, IEC 60072-1, vm standardtoodetega.

elektri

Pilt 2. IEC elektrimootorite levinumad kerevariandid: B3 – kinnitus jalgadega, B5 – suure äärikuga, B35 – jalgade ja suure äärikuga, B14 – väikese äärikuga.

Tabelis 1 on IEC standardmootorite erinevate gabariitide võllikõrgused ja läbimõõdud.

Tabel 1. IEC standardmootorite gabariidid ehk B3 kere võllikõrgused ja -läbimõõdud

Kui aga mootor on reduktoriga integreeritud ehk tegu on mootorreduktoriga, siis esimene hammasratas võib olla mootori võllile pressitud või freesitud. Mootoril võib olla ka eriline otsakilp või see on hoopis reduktori osa. Näiteks tööpinkidel võib reduktor olla masina keresse integreeritud.

 

 Mootorreduktor

Pilt 3. Mootorreduktori esimene hammasratas võib paikneda mootori võllil.

Eriäärikuga, hammasrattaga, erivõlliga või enkooderiga mootorit saab reeglina osta ainult tootja esindajalt. Alternatiiviks on rikkis mootori ümbermähkimine ja või laagrite vahetus. Mõnda tüüpi väiksemaid mootorreduktoreid müüakse ainult terviktootena. Mõnikord kasutatatakse mootorreduktoritel ka B14 või B5 äärikuga IEC standardmootoreid, mille tüüpi saab vajadusel lihtsamini vahetada.

Kõige tähtsam on leida artiklinumber

Reduktori või selle varuosa tellimiseks on vaja teada tooteartikli numbrit või tüübikoodi.

Artiklinumber on tootja poolt kindlale tellimusele või tootele omistatud ainulaadne number või numbritest ja tähtedest koosnev tähis. Tavaliselt sisaldab see tähist „art., code vms” ja pikka numbrite jada, millele vahel lisandub versiooni tähis, kus võib olla ka tähti. Tootjal on täpne info kõikidest materjalidest ja osadest, mis vastava artiklinumbri ja versiooniga toote koosseisu kuuluvad, kuidas osad paiknevad.

Esmakordsel tellimisel artikli- ega versiooninumbrit pole ja tuleb kasutada tüübikoodi.

Tüübikood on tähtede ja numbrite jada, mis määrab toote kõik omadused vastavalt tootekataloogis toodud koodivõtme järgi valitud omadustele. Tüübikood reduktori või mootori nimiandmete sildil võib olla täielik või osaline. Reduktormootori täieliku tüübikoodi näide on allpool.

K_C_50_P_65_105-14_H24_F1_S_B3_BERMAR71_S_71_4p_kW0.25_B14_230/400_50_IP55_CLF._IE2_5

Pilt 4. Näide Trameci reduktormootori täielikust tüübikoodist, mis on koostatud 3mõõtmelise konfiguraatoriga.

Varuosa tellimiseks tuleks teha loetavad fotod nimiandmete siltidest ja saata need tarnijale. Üldjuhul nimesildi andmete alusel saab uue samasuguse reduktormootori tellida.

Reduktormootori nimiandmete silt

Pilt 5. Trameci KC 50 65 tüüpi reduktormootori nimiandmete silt, kus tootekood (code) on 2232869006_7LF2NOL, ja allpool on näha õlimark Shell Omala S4 WE 320.    

 

Pilt 6. Reduktormootori KC 50 65 (tootekood 2232869006_7LF2NOL) foto.

Esineb juhtumeid, kus reduktorile või mootorile on masina tootja või kasutaja poolt midagi lisatud või muudetud, näiteks lisaventilaator, enkooder, äärik, momenditugi, pidur vm, mille kohta nimiandmete sildil infot ei ole. Selle probleemi aitab lahendada toote üldvaate foto, kus on kõik välised osad ja nende ruumiline asend näha.
Reduktorite tootjatel ja nende esindajatel on olemas kataloogid ja online konfiguraatorid, mille abil tüübikoodi ja välismõõtmete õigsust kontrollida. Kui näiteks mootori tootja pole sama mis algupärasel mootorreduktoril, võib esineda väikesi erinevusi, nt mootori pikkuses, klemmkarbi asetuses vm. Kõrgema IE energiatõhususklassi mootorid võivad samal nimivõimsusel olla pikemad või suurema gabariidiga.
Kui täpselt sobivate mõõtmete jm tehniliste omadustega reduktorit kataloogides ega konfiguraatorites ei leidu, võib olla tegu erilahenduse või kohandatud tootega, mida saab osta ainult vastava masina tootjalt, kui see tegutseb ja vastavat varuosa pakub. Sellelgi poolest tasub reduktorite müüjalt hinnapakkumist küsida, eriti kui tooteid on vaja rohkem kui üks.

 

Mida teha, kui reduktori tüüp pole teada või seda enam ei toodeta? LOE EDASI…Reduktori-valiku-praktilistest-probleemidest.pdf

 

 

Energiatehnika OÜ esindab või müüb edasi järgmisi reduktorite tootjaid: Lenze, Vogel, Moonind (Tramec, Varmec), Neugart, HPB Motion, Nabtesco ja Delta Electronics.

Info: www.energiatehnika.ee

Küsige hinnapakkumist:  info@energiatehnika.ee, tel 655 1312 või kohapeal: Mäepealse tn 2, 12618 Tallinn.

 

 

Share this post