Energiatehnika OÜ lugu
Energiatehnika OÜ otsene ajalugu ulatub 1992. aastasse, mil asutati AS Moneks, kus kavatseti asutada tööriistade, riiete jm kauplusi. Moneks ei tekkinud tühjalt kohalt, vaid kasvas osalt välja kooperatiivist Viru, mis asutati 1987. a, olles perestroika ajal esimese 5 asutatud nn sekundaarse tooraine varumiskooperatiivi seas. See oli väike kummitööstusettevõte, kus valmistati autode kummitihendeid, millest oli nõukogude aja lõpus suur puudus. Energiatehnika juhataja Jüri Joller, kes oli ka kooperatiivi Viru üks asutajatest, projekteeris ja ehitas seal tootmisseadmeid. Eesti vabanemise järel ilmusid soodsalt müügile igasugused kummikaubad ja see äri praktiliselt lõppes. Moneksi all lisandus mitmesuguste tarbekaupade jaemüük, mis jäi siiski lühiajaliseks. Firma tegevus peatus ja see kujundati 1997. a ümber osaühinguks Polyo, mille majandustegevus oli peaaegu seiskunud, kuni sajandivahetuse eel asuti arendama ja tootma patenteeritud soojusvaheteid. Soojusvahetite tootmine ei olnud tasuv ning see suund eraldus 2007. aastal.
- aastal Jüri Joller lahkus Tallinna Tehnikaülikoolist jõuelektroonika õppejõu ametist ning otsustas oma firma taas aktiivselt tööle panna. Ettevõtte uueks nimeks sai Energiatehnika OÜ. Nimi pärineb Jüri juhitud TTÜ Energiatehnoloogia arenduskeskuse OÜ projektilt, mis nõrgenes omandivormi vaidluse tõttu ja jäi toetuseta. Vabaks jäänud arendusprojektid ja -kavad tõi Jüri üle oma firmasse.
Alates 2004. aastast on Energiatehnika peamiseks tegevusalaks elektriajamite ja tööstuselektroonika seadmete ning süsteemide müük ja elektriinseneri teenused. See tegevusala on tipptasemel inseneride, kogemuste ja kvaliteetkauba tõttu osutunud kõige edukamaks.
Aastate jooksul on loodud sidemed rea tööstusautomaatika, muundurite ja energiaseadmete tarnijatega – Magnet-Schultz, Maxwell Technologies, Delta Electronics, Peaktech, Gossen Metrawatt, Lenze, Block, LAM Technologies, Ber-Mar, MT-Motori, Seipee, Siti, PowerLink, Cantoni, Casram, Chroma, Wörle jt.
Energiatehnika OÜ logo on kujundatud klaasikunstniku Kaja Vaikre poolt 2006. aastal.
Logo kujutab halli, punast ja musta värvi suurtähti E, T ja peegelpildis E.
Trafo magnetahelat sümboliseerivad E-tähed on moodustatud hallist ja mustast ristkülikust, millega lõikub valge kondensaatori tingmärk.
- Kondensaatori ja trafosüdamiku kujutis sümboliseerivad pühendumust elektrotehnikale, muundustehnikale ja energiasalvestusele.
- Punane värv sümboliseerib pinget, põlemist ja armastust.
- Hall värv sümboliseerib metalle, millest ehitame seadmeid, aga ka süsinikuneutraalsust ja suurt kogemust.
- Musta värvi peegelpildis E sümboliseerib fossiilkütuseid, mille kasutamist soovime vähendada, samuti pimedust, mille vastu võitleme.
Suurematest projektidest ja tähtsamatest toodetest
Energiatehnika alustas 2004. aastal Helsingis erinevat tüüpi trammide elektriosa ümberehituse projektidega madalapõrandalise vaheosa lisamiseks ja elektroonikaseadmete uuendamiseks. Need projektid kestsid suuremas mahus kümmekond aastat ja väiksemas mahus on jätkunud 2024. aastani. Välja on töötatud suur hulk erinevaid trammide ja metroorongide juhtsüsteemide ning toiteplokkide elektroonikalülitusi, mida on toodetud väikeseeriatena.
Aastatel 2009 – 2011 projekteeriti ja ehitati Energiatehnikas 5, 10 ja 20 kW Konesko väiketuulikute elektri-, automaatika- ja testimisseadmeid ning nõustati toodete vastavushindamise eel.
Järgnev periood 2011. kuni 2013. a oli seotud mahukate elektri- ja elektroonikalaborite riigihangetega Eesti kutseõppeasutustele ja ülikoolidele. Neist suuremad olid taastuvenergeetika tarkvõrkude projekteerimine ja ehitus teadustööks TTÜs (2012) ja EMÜs (2013).
Väljatöötatud seadmetest ja süsteemidest väärivad märkimist mitmesugused automaatsed testimisseadmed elektroonikakoostude, elektrimootorite ja akude testimiseks.
- aastal toimus Energiatehnika OÜ kvaliteedijuhtimissüsteemi esmane sertifitseerimine ASi Metrosert poolt.
- aasta huvitavamaks projektiks oli Kuressaare Väikelaevaehituse Kompetentsikeskuse laevamudelite katsebasseini servoajamite väljatöötamine.
Aastatel 2014 – 2018 nõustati Eesti masinatööstusettevõtteid masinate ja seadmete ohutuse, tüübitestimise ning tehnilise dokumentatsiooni alal EL ja USA nõuete täitmiseks sertifitseerimise eelselt (nt. Cleveron AS, Asteni OÜ).
video
- aasta oli pakirobotite komponentide tarnete kõrgaeg. Samuti võitsime rea teadusaparatuuri hankeid TTÜle.
- a saavutusteks olid 7. koht Äripäeva gaselli konkursil ja AAA krediidireiting.
Samal aastal võtsime EAS toetusega ette masinate juhtsüsteemide ekspordi arendamise Saksa masinaehitajatele, mis aga otseselt tulemusi ei andnud. Siiski, novembris saime EASi kaudu kontakti tuumauuringute keskusega CERN Šveitsis, kes tellis meilt erilahendusega automaatsed akutestrid oma sadade UPSide akude testimiseks, et tagada osakeste kiirendi teaduskatsete läbiviimine sõltumata elektritoitest. Akutestri BTB lahendus kuulub meile, saame neid vabalt toota ja müüa.
- a tippsündmuseks oli Kaitseväe soomuki trenažööri servoajami projekteerimine ja valmistamine. Kes vaatas 2022. a 2. juuni õhtul AK-d, nägi et Tapal võeti kasutusele soomukipööraja trenažöör, millega sõdurid õpivad kiiret väljumist uppiläinud soomukist. Trenažööri elektriajam on Energiatehnika OÜ poolt välja arendatud.
- a. suvel koostasime taastuvenergia demohaagise elektriprojekti.
- a alul saime CERNist akutestrite arendamise ja tootmise tellimuse, mis täideti 2024. a alul.
Kliendibaasist
Energiatehnika OÜ põhiklientideks on originaalsete masinate ja seadmete ehitajad, töötleva tööstuse, elektertranspordi ning jaemüügi ettevõtted, kes ostavad standard- või erilahendusega energia-, ajami- ja mõõtetehnikat.
Tootegrupid
- Sagedusmuundurid, drosselid, trafod ja filtrid
- Elektrimootorid, reduktormootorid, elektromagnetid
- Mõõteriistad ja testimisseadmed
Mis teeb Energiatehnika eriliseks?
Energiatehnika ainulaadseks pakkumiseks on
- täppisjuhtimisega elektriajamid, erilahendusega jõuelektroonika ja testimissüsteemid;
- volitatud elektriinseneri 8. tasemel ekspertiisid ja konsultatsioonid tehniliste nõuete täitmiseks (CE, UL/CSA) või elektrotehniliste probleemide lahendamiseks.
- Energiatehnika OÜ elektri- ja automaatikaseadmete müük, projekteerimine ja ehitus on sertifitseeritud ISO9001:2015 alusel.
- Energiatehnikal on ka originaaltooteid, mida turustatakse ET-EX Machina kaubamärgi all, et eristuda muust tegevusest ja välistarnijate toodetest.
VISIOON
Energiatehnika OÜ visiooniks on üles ehitada rahvusvaheline kõrgtehnoloogiline insenerifirma, mis on pühendunud koostööle originaalsete masinate ja seadmete tootjate, töötleva tööstuse ja transpordi ettevõtetega, kellele tarnitakse ja arendatakse energiasäästlikke, täpseid ja vastupidavaid elektromehhaanilisi seadmeid, jõupooljuhtmuundureid, juhtimis- ja testimisseadmeid, pakkudes standardseid, kohandatud ja erilahendusi, mis vastavad kõrgeimatele tööstusstandarditele ja aitavad klientidel saavutada seadmete maksimaalset tootlikkust ja töökindlust.
Tulevikuvisioon
Kui mõttes ajamasinasse astuda ja esmalt u 5 aastat ettepoole vaadata, siis võiks näha, et ettevõttel on õnnestunud 20ndate aastate kriisidest väljumisel kasvada käivet taas vähemalt 2 – 3 miljoni euroni aastas. Selleks suunati kauba- ja teenuste valik, arendus- ja turundustegevus ning äriprotsesside automatiseerimine täpsemalt originaalsete masinate ja seadmete tootjate, süsteemi-integraatorite ning töötleva tööstuse vajaduste ja soovide järgi, arvestades neile tähtsaid trende, nagu kiirenev tehnoloogiline areng, spetsialistide ja tööjõu puudus, rahvastiku vananemine, linnastumine, maksutõusud, turvalisuse vähenemine, energia- ja ressursisääst, süsinikuneutraalsuse ja energiasõltumatuse saavutamine minimaalsete kulutustega. Energiatehnika OÜ laiendas uudsete energiasalvestuse ja -tagastusega ajamilahenduste, testimisseadmete, autonoomsete energiavarustusseadmete, -muundurite ja -salvestite pakkumist. Süsinikuneutraalse konteiner-koostootmisjaama arendus on jõudnud tootenäidise etappi. Kaasati riiklikke toetusi, tellijate ettemakse ja investeeringuid.
Kui aga ajamasinaga vaadata 10 aasta taha, siis võiks näha õitsvat ettevõtet u 10 miljoni eurose käibega, millest umbes poole annab uudsete konteiner-koostootmisjaamade tootmine ja eksport. Teine pool tuleb originaalsete masinate ja seadmete tootjate, süsteemi-integraatorite ning töötleva tööstuse varustamisest energia- ja materjalisäästlike, täpsete ja vastupidavate elektriajamite, muundurite ja testimisseadmetega. Energiatehnikal on oma tootmis- ja büroohoone Eestis, esindused, paigaldajad ja edasimüüjad Põhjamaades.
Kokkuvõtteks
Energiatehnika OÜ lugu ulatub üle 30 aasta taha kooperatiivide aega.
Järk-järgult kujuneti tööstusautomaatika ja elektriinseneri firmaks, millega viimased 20 aastat on edukalt tegeldud.
Tähtsamad inseneriprojektid ulatuvad trammide ja metroo elektroonikast osakeste kiirendi toiteallika, robotiajamite ja CERNi akutestrite arenduseni.
Kavas on laiendada uudsete energiasalvestuse ja -tagastusega ajamilahenduste, testimisseadmete, autonoomsete energiavarustusseadmete, -muundurite ja -salvestite pakkumist.
Tähtsamaid daatumeid ajaloost
1992.07.17 | AS Moneks asutamine (Energiatehnika OÜ eelkäija), et rajada tööriista- jm kauplusi |
1993 – 2004 | Tehniliste kummitoodete tootmine |
1997.07.07 | Ümberkujundamine osaühinguks Polyo |
1999 | Algab koostöö rootslastega, soojusvahetite arendamine ja katsetootmine |
2000 | Algab koostöö firmaga Maxwell Technologies ülikondensaatorite alal |
2001.04.20 | Jüri Joller kaitseb TTÜs doktorikraadi trammide energiasäästlikest veoajamitest |
2004 | Uus nimi Energiatehnika OÜ, Jüri Joller tuleb ettevõttesse arendusjuhiks |
Helsingi Linnatranspordi (KL) – NRV trammidele vaheosade lisamise uuring | |
2005 | EAS Innovatsiooni auhind heitvee soojusvaheti arenduse eest |
2006 | Helsingi Linnatranspordi NRV II tüüpi trammide elektriosa moderniseerimine |
Kolimine Männiku tee 123/1 kontorisse Nõmmel | |
Firmaga Magnet-Schultz (Saksamaa) esinduslepingu sõlmimine | |
2006.03.19 | Energiatehnika uus logo – kujundatud klaasikunstnik Kaja Vaikre poolt |
2007 | Soojusvahetite tootmine ja arendus eraldatakse OÜsse Heateco |
Kasvuhoonete ja biokütuse katlamaja automaatika projektid | |
Algab koostöö firmaga Tramec (Itaalia) | |
2008 | Algab koostöö firmadega Delta Electronics (Taiwan), Peaktech Messtechnik GmbH ja Gossen Metrawatt GmbH (Saksamaa) |
Helsingi uute trammide elektriosa spetsifikatsiooni koostamine | |
2009 | Algas väiketuulikute juhtimissüsteemide arendamine |
2010 | Erply majandustarkvara kasutusele võtmine |
Elektriala õppelaborite riigihangete tippaeg – tarniti u 20 laborit ─ Ida-Virumaa KHK, Tallinna Polütehnikum, Järvamaa KHK, Tartu KHK, TTÜ Virumaa Kolledž jt. | |
2011 | Mootoritestrite arendus ja tootmine Kolmeks |
2012 | Algab koostöö AS-ga Cleveron pakirobotite servoajamite arendusel |
TTÜ taastuvenergia tarkvõrgu projekt ja ehitus | |
2013 | Esmane ISO 9001 sertifitseerimine |
EMÜ taastuvenergia tarkvõrgu projekt ja ehitus | |
2014 | Algab koostöö Saksa firmaga Block GmbH |
2015 | Kolimine värskelt remonditud ruumidesse Väike-Männiku tn 3 Nõmmel |
Algab koostöö Saksa firmaga Lenze | |
2016 | Väikelaevaehituse Keskuse katsebasseini servoajamite arendus ja ehitus |
2017 | Helsingi KL trammide elektroonikakaartide arendus ja tootmine |
2018 | ESS 0,5 MW kõrgsagedustrafo toitemuunduri väljatöötamine ja ehitus |
2019 | Pakirobotite komponentide tarnete kõrgaeg |
7.26 | Ekspordile suunatud kaubamärgi ET-EX MACHINA kaitsmine |
2020 | 7. koht Äripäeva gaselli konkursil ja AAA krediidireiting |
Koroona pandeemia tõi kaasa käibe languse ja mitme töötaja vallandamise | |
2021 | Kaitseväe soomuki pööraja trenažööri servoajami projekteerimine ja valmistamine |
Taastuvenergia demohaagise elektriprojekt | |
2022 | Uudsete akutestrite arendamise ja tootmise tellimus CERNilt |
Kaitseväe haiglamoodulite elektriprojektid | |
2023.05 | Kolimine uude kontorisse Mäepealse tn 2 Mustamäel |
Akutestrite tootmise ja tarnete algus | |
KL metroorongide abitoiteallikate arendus ja tootmine | |
2024 | KL hooldustrammi elektriprojekt |
Algab koostöö firmaga PowerLink generaatorid, energiasalvestid jm | |
Alalisvoolumootorite elektroonilise kaitselüliti ET-I2t arendus |
Maailmatasemel ettevõte algas vanaisa treipingilt
https://ekspress.delfi.ee/artikkel/88833981/maailmatasemel-ettevote-algas-vanaisa-treipingilt
1987. aastal rajas Jüri Joller koos sõpradega kooperatiivi (täna päeva mõistes OÜ). Kooperatiiv Viru tähendas nutikaid poisse ja Jüri vanaisa treipinki aastast 1936. Treiti valmis vormid ning tehti autodele kummist pidurimansette, mida toona kusagilt saada ei olnud. Aastal 1992 registreeris Jüri Joller sõpradega aktsiaseltsi ning on sealtmaalt suhtunud ettevõttesse sama ausa vastutustundega, nagu oma pere kuue lapse kasvatamisse – märksõnadeks tarkus ja pühendumine.
Jüri valis oma elualaks tehnika ning õppis Tallinna Polütehnikumis tööstusettevõtete elektriseadmete tehnik-elektrikuks. Sealt viis tee edasi Tallinna Tehnikaülikooli, millega ta kauaks seotuks jäi – doktorikraadi, õppejõutöö ning energeetikateaduskonna teadus- ja arendusprodekaani ametikohani. TTÜs õppimise ajal käis Jüri Joller ka Saksamaal Kempteni tehnikakõrgkoolis teadmisi omandamas. Praktikal käis noor insener saksa firmas Magnet-Schultz. Praktika õnnestus koguni nii hästi, et Herr Joller, nagu firma aastaraamatust lugeda saab, töötas seal viiel aastal, uurides proportsionaalmagnetite dünaamilisi omadusi ja arendades enda leiutatud uudset elektromagnetite tunnusjoonte mikroprotsessor-juhtimissüsteemi, mille kohta ta kirjutas ka TTÜs diplomitöö. Magistritööks kirjutas Jüri Joller ülikooli õpiku Jõuelektroonika, mille eest ta sai TA üliõpilastööde preemia.
Märkimisväärseks verstapostiks oli Tallinna trammidele uudsete IGBT veoajamite väljatöötamine ja tootmine, et vähendada trammide energiakulu. Sellele järgnes kahe trammivaguni vahele kolmanda, madala sissepääsuga osa integreerimine. Trammide energiasäästlike veoajamite teemal valmis ka Jüri Jolleri doktoritöö, rida teadusartikelid ja 4 TTÜ patenditaotlust peamiselt ülikondensaatorite kasutamise meetoditest ja juhtimisseadmetest elektersõidukite veoajamites.
Seoses sellega tuli Energiatehnika kliendiks Helsingi Linnatransport, kes tellis trammide uuendamise. Soome oli liitunud Euroopa Liiduga ning vastavalt EL direktiividele pidid trammid olema ligipääsetavad ka ratastooliga. Jüri Jolleri ees seisis väljakutse, kuidas projekteerida trammivagunite vahele lisaosa nii, et trammid sõidaksid sama kiiruse ja ohutusega nagu teised ega tekitaks pikkuse pärast probleeme sõiduaegade graafikus. Veoajamite võimsust tuli suurendada u 30 % võrra, lisada klotspidurid ja rööpapidurid. Joller meenutab, et kui töö pidi lõppema projekti viimasel päeval kell 8 hommikul, mil linnapea ning ratastoolis riigikoguliige avasõidule tulevad, siis öösel käis depoos veel hoogne töö – üks muunduritest oli viimasel hetkel läbi põlenud. Täna sõidab Helsingis 52 trammi, mille elektriosa ümberehituse kavandas Energiatehnika. Samuti on moderniseeritud veoajamite juhtelektroonika ja nende testimisseadmed sama firma poolt toodetud.
Moderniseeritud trammide kogemuse põhjal algas 2008. aastal ettevalmistus HKL uute trammide hankeks. Energiatehnika koostas uue trammi spetsifikatsioonide veoajamite ja elektriosa. Tellimuse sai Soome firma Transtech OY, kes arendas välja ja tarnis esimesed trammid 2014. a. 2015. aastal ostis Škoda Transtechis enamusosaluse ning tänaseks on seda tüüpi tramme toodetud mitusada.
Osalemine säärases eduloos ei tähenda, et trammide arendamine oleks Energiatehnika põhitöö, kuigi sellega on enam kui 20 aastat tegeldud. Ettevõte töötab tööstusautomaatika ja inseneritöö lahendustega, olles spetsialiseerunud elektriajamitele, automaatikale ja testimisseadmetele. Energiatehnika tööst on kõige rohkem kasu originaalsete masinate ja seadmete ehitajatele. Viimastel aastatel on edasi arendatud mikrokontroller-kasutajaliideseid, eritoiteallikaid ja akude testimiseadmeid, mille alusel saab kiiresti välja arendada ja toota erilahendusega juhtimissüsteeme ja automaatseid testimisseadmeid.