Artiklid

Muljeid ja uudiseid Hannoveri messilt 2019

1. – 5. aprillini 2019 toimus Hannoveris järjekordne tööstusmess. Käisin messil koos kolleeg Jorgeniga 3. – 5. aprillil. Tõusta tuli kl 4 paiku, et Tallinnast kl 6:10 väljuvale Varssavi lennukile jõuda. Sealt juba järgmise lennukiga edasi Hannoveri. Lõuna paiku olimegi messil. Olen palju kordi sellel messil käinud, kuid ikkagi ei jõua ära imestada, kuivõrd mastaapne üritus see on. Hallide kaupa on mootoreid, reduktoreid, laagreid jne jne sadadelt eri firmadelt üle maailma. Meil olid plaanid juba varem paika pandud, et mitte 37 messihallis sihitult ringi ekselda.

Esimesel päeval vaatasime ringi ja külastasime mõnede oma tarnijate stende. Käisime Magnet-Schultzis. Seal on tootmisse tulnud uued magnetite ja ventiilide seeriad vesinikuseadmetele. Õhtupoolikul sõitsime Verdenisse, kus oli meil hotell kaheks ööks. Hannoveri hotellihinnad algavad 400 eurost öö ja kohti ei ole. Meil tuli Verdenis maksta u 100 eurot ööst, kuid hotell oli Hannoverist üle 100 km kaugusel. See ei olnud probleemiks, kuna rongiliiklus on Saksamaal väga kiire ja mõistliku hinnaga. Probleemiks olid küll pikad piletisabad, mis on meil juba ununeda jõudnud.


Kuva 1. Piletisaba messi rongijaama automaatkassas

Teine päev oli põhiline kohtumiste päev. Alustasime firmast Delta Electronics. Selle aasta jooksul on tulemas M-seeria IP66 kestaga sagedusmuundurid ja uued toiteplokkide seeriad LitE ja CliQ. Uued liikumiskontrollerid DXMC-2S võimaldavad lihtsalt juhtida CNC pinke ja roboteid. Toimub üleminek CodeSys tarkvarale ja EtherCatile. Sagedusmuunduritest on tulnud C2000 plus, mis kannatab rohkem voolu ja on mitmeid lisafunktsioone – enkooderid, point-to-point juhtimine, EtherCat, STO  jmt. Võimsustele kuni 560 kW. 

Järgmine kohtumine oli Blockis. Seal olid uudiseks serviti painutatud lattmähistega trafod ja poolid, mis võimaldavad paremat jahutust ja suuremaid võimsusi. Käisime ka Lenze stendis, kus näidati uusimaid servoajameid ja automaatikalahendusi.

Viimasel päeval oli Blocki külastus Verdenis. Blockil on 3 ha tootmispinda, oma lasteaed, emc laborid ja mõõteväljak. Laborid on akrediteeritud. Arendus on võimas, eraldi osakond tuleviku uurimiseks. Väga palju teevad ise, allhankeid ei kasuta üldse, kuna kunagi olid ühendustega kvaliteediprobleemid. Kontrollivad mikroskoobi all ja röntgeniga, kui on mingi probleem. 

Kõige huvitavam oli T&A hall nr 2. Seal jäid kohe silma mitmesugused uued materjalid, sh mälumetallid. Nende baasil saab valmistada aktuaatoreid jpm. Erisulamist eritöötlusega 0,3 mm läbimõõduga traat lüheneb kuni 8% ja tõmbab kuni 2 kg jõuga, kui selle temperatuuri tõstetakse vooluga 10 kraadi võrra. Kahanemise algtemperatuuri saab sulami koostisega valida isegi mõnesaja kraadini. Võimalik on saavutada kahanemise lineaarne sõltuvus temperatuurist. Reaktsiooniaeg võib olla isegi kuni 10 ms. Tehnoloogiline keerukus seisneb materjali koostises ja treenimises termiliste tsüklitega. 1 m sellist traati maksab juba alla 1 euro. 


Kuva 2. Mälumetall-aktuaator tõmbub voolu all kokku kuni 8%

Näiteks oli toodud autopeeglite juhtimine mälumaterjalist aktuaatoriga. Materjali teine põnev rakendus oli seotud mürasummutavate saeketastega. Kui tavaline terasketas kõliseb koputamisel, siis mälumaterjalist ketas ei kõlise lüües üldse, tundub nagu lööksid vastu liivakotti. Eelis: ülimalt sile ja puhas lõikepind, kus pole mingeid saeketta võnkumistest põhjustatud laineid.

Lõuna-Korea firma Sunam esitles ülijuhtivaid mähiselinte. Selline 4 mm lai ja 0,1 mm paksune riba ristlõikega 0,4 mm2 talub kestvalt 200 A voolu vedela lämmastiku keskkonnas. Ülijuhtiv kiht, mis on metallist lindi peal, on kõigest mõne mikromeetri paksune. Näidisena oli välja toodud ülijuhtiv magnetresonants-tomograafi magnetpool 18 teslase magnetväljatiheduse tekitamiseks õhus. 


Kuva 3. Sunam pakub kahes laiuses erinevaid ülijuhtivaid linte

Hall nr 27 oli pühendatud vesinikuenergeetikale. Näha võis kõikvõimalikke süsinikkiuga armeeritud vesinikuballoone, -ventiile, -pumpi, kütuseelemente; vesinikuautosid, mootorrattaid, mikrogeneraatoreid jpm. Palju oli näha elektrisõidukeid ja nende laadimisseadmeid.

Roboteid leidus paljudes hallides, kuid hall 17 oli täielikult neile pühendatud. Seal oli neid sadade kaupa, paljud ka töötasid. Olid ka humanoidrobotid, mis (kes?) reageerisid kõnele, vaatasid otsa ja üritasid arendada vestlust. Siiski sellest eriti midagi välja ei tulnud, kuna rahvast ja kära oli palju ning see tundus humanoidroboteid segavat.

Vaatasime robotiseeritud lauahokit, mida juhiti kaamera ja servoajamitega. Arvutijuhtimisega masinatega võistlemisel jääb inimene kindlalt alla osavuse ja täpsuse poolest. Usun, et terve messi aja jooksul masina väravasse ei saadudki sisse ühtegi korda.Huvitav oli vaadata robotite koostööd, mis paistab olema jõudnud uuele tasemele. Robotite ülesanded on keerukamad, nõuavad tööriistade vahetusi, robotide ei tööta enam ainult turvaaia taga.


Kuva 4Koos töötavad robotid valmistavad puitdetaile

Väga laialdaselt esitleti kõikvõimalikke biolagunevaid peamiselt puidu baasil tooteid alates väikelaste turvahällidest vanurite rulaatoriteni. Huvitavatest eksponaatidest jäi silma veel auto-helikopter, mida võis ka tellida. 


Kuva 5. Auto-helikopter

Maanteel on kütusekulu ja kiirus tavapärane 7,6 l/100 km, lennates aga 26 l tunnis. Kuna aga kiirus õhus küünib 140 kuni 180 km/h siis on keskmine kütusekulu ligi 2,5 korda suurem, kui maad mööda sõites, mis ei tundu eriti keskkonnasõbralik. Sellest hoolimata oli huvi selle sõiduki vastu väga suur.

Kokkuvõtteks

Piiratud aja ja planeeritud kohtumiste tõttu ei jõudnud kahjuks enamiku põnevate stendidega tutvuda. Kõigi 6500 stendi jaoks ei oleks ka nädalast jätkunud. Messikataloogist Eesti firmasid leida ei õnnestunud. Küll aga kohtusime TTÜ doktorantide delegatsiooniga, kes oli tulnud messi külastama. Kojulend Boeing 737ga Berliini kaudu Tallinna kulges viperusteta. 

Jüri Joller

13.4.2019

Share this post